Seo

Vad är SEO?

Vad är sökmotoroptimering

Det snabba svaret på frågan: Sökmotoroptimering är en typ av onlinemarknadsföring där du optimerar din sajt för att synas på toppen av en sökmotors resultatlistor på olika sökord.

 

Sökmotoroptimering, förkortat SEO, används för att klättra till toppen av exempelvis Google och därmed öka trafiken och synligheten för din sajt. Om du har en sajt som handlar om popcorn vill du självklart att din sajt ska dyka upp på Google när någon söker efter “popcorn” eller närliggande ord och fraser. Med hjälp av de tre olika delarna av SEO kan din sajt klättra i sökresultaten och nå en bredare och större publik.

Analys

Först måste du ta reda på vilka sökord som passar din sajt. Du tar fram data om hur många som söker på ett visst ord eller en fras per månad. Ju fler som söker efter ett ord som passar din sajt, desto bättre sökord att optimera mot. Låt säga att det sker 1 000 sökningar per månaden på ordet “biopopcorn”. Ordet har bra relevans till din popcornsajt, du kanske till och med har en undersida på sajten om just biopopcorn. Det borde alltså vara ett sökord du vill synas på.

 

Sökord som är nära besläktade din sajts innehåll och utbud ger större konvertering. Konvertering kan vara antal sålda varor, antal besökare eller klick på länkarna på din sajt: det beror på vad du vill att besökarna ska utföra på din sajt. Ibland kan konkurrensen om ett sökord vara stort: det finns kanske många andra sajter som vill synas på “biopopcorn”.

On page optimering

On page handlar om ändringar och justeringar du kan göra på din egen sajt för att optimera den. Det här områden anser många är svårast. Lär dig grunderna och håll dig ajour med Googles utveckling, då kommer du lättare att förstå varför du borde göra en viss ändring.

 

Du vill att Google lätt ska kunna indexera din sajt och förstå både helheten och de mindre delarna av innehållet. Inom On page jobbar du med att sätta ut passande och sökmotoroptimerade titlar och meta descriptions. Du bearbetar texten och bilderna på sajten, samt ser till att sajten är användarvänlig för såväl besökare som sökmotorer.

 

Läs gärna igenom Googles egna guide: där kan du läsa tillvägagångssätten och få goda råd.

Länkstrategi

Den sista delen inom SEO kallas länkstrategi. Utan länkar gör du ingen sökmotoroptimering: länkning är grundpelaren.

 

Du vill att bra och värdefulla sajter som Google gillar ska länka till din sajt, och du ska själv länka till bra sajter. Google värderar länkar från andra sajter på flera sätt men de viktigaste är: att sajten som länkar har bra inlänkar från andra källor och har relaterat innehåll till din sajt. Det är alltså toppen (om än nästan omöjligt) om en värdefull sajt som Amazon skulle länka till din popcornsajt från en av deras undersidor där de säljer popcornmaskiner! En länkstrategi kan få din sajt att klättra och gör dig även medveten om vilka länkar som är bra och dåliga.

 

Det kan vara ett stort åtagande att göra SEO själv, speciellt om du samtidigt planerar på att driva ett företag. Med rätt expertis och kunskap kan en SEO-byrå få din sajt att nå nya höjder. Eller med tålamod och kunskapshunger kan du själv driva din sajt till toppen.

 

/brath-logo-ny.jpg

Om författaren

Jag som skrivit guiden heter Magnus Bråth och återfinns vanligtvis på Brath.se.

Få vårt nyhetsbrev med det bästa från SEO-branschen

Prenumerera på nyhetsbrevet