Seo

Vad är SEO?

Lokal Seo

Att arbeta lokalt med SEO är något som snabbt håller på att bli populärt. Det är nämligen ganska lätt att tjäna pengar på bra lokala positioner. 

Lokal SEO, att fånga upp besökare som söker efter frisör på orten eller närmsta kemtvätt är en snabbt växande del av SEO-branschen. I USA, som kan ses som föregångsland i det här fallet, är det redan en mycket utbredd bransch. Nu finns det visserligen större kundunderlag lokalt än på de flesta orter i Sverige men det är ju något vi redan är vana vid. Oavsett om vi gör SEO eller inte.

Lokala sökresultat kan visa sig på ett antal olika sätt. Dels premieras lokala aktörer i de vanliga sökresultaten. Om du söker efter Restauranger kommer de vanliga sökresultaten vara fyllda av restauranger när dig, under förutsättning att Google har koll på din position (det kan bli lite fel ibland). Ett annat sätt är i de specifika rutor som finns för lokala sökresultat. För dessa krävs ofta att du är registrerad i Google My Business och  faktiskt är lokalt närvaranda.

Att synas på sökord som Produkt Ort, till exempel "Cyklar Alingsås" är ofta ett enkelt sätt att hitta nya kunder och efterfrågan är ofta större än man tror medan konkurrensen är låg vilket leder till en ofta mycket bra return on investment.

Det finns inte jättemånga företag som erbjuder lokal SEO idag och det bästa sättet är kanske at höra sig runt på orten. Vi på Brath kan tillhandahålla lokal sökmotoroptimering om du inte själv lyckas hitta någon lokalt.

 

/brath-logo-ny.jpg

Om författaren

Jag som skrivit guiden heter Magnus Bråth och återfinns vanligtvis på Brath.se.

Få vårt nyhetsbrev med det bästa från SEO-branschen

Prenumerera på nyhetsbrevet